Dingen die ik leerde van het boek 12 Maanden Zwanger schrijven en uitgeven

Dingen die ik leerde van het boek 12 Maanden Zwanger schrijven en uitgeven

Aanstaande zaterdag is het zo ver! Ons boek komt uit! Al heel wat jaren droomde ik van een boek schrijven. Nooit had ik gedacht dat dit nog eens waar zou worden. Maar het is gelukt... Ons eerste eigen boek komt uit en wordt ook nog eens door onszelf uitgegeven! Het is een enorm project. Dit zijn 5 dingen die ik leerde van het schrijven en uitgeven van een boek.

Geschreven door Willemijn
Foto door Mariska de Groot

Bij het schrijven van een boek komt ontzettend veel kijken. Het verzinnen van een concept, een titel, het schrijven zelf, structuur aanbrengen, de vormgeving, de flaptekst schrijven, PR/marketing, sales, het regelen van ISBN nummers en het in de winkels krijgen... En dit is slechts een greep uit alle facetten.

Laat staan als je het zelf uitgeeft! Dan moet je je ook nog bezighouden met de kosten, hoe je het terug gaat verdienen, wat voor papier je wilt, waar je het laat drukken en moet je als newbie in de wereld van boeken overal je weg in vinden. Ik wist dat het veel werk was, maar ik had niet verwacht dat het zo intensief zou zijn.  Elke werkdag leer ik wel weer wat nieuws en hoewel het doodeng, moeilijk, spannend, ingewikkeld en financieel een behoorlijk groot risico is, is het wel echt één van de allerleukste dingen die Martine en ik ooit gedaan hebben. Ik ben zo blij dat we er voor gekozen hebben om het boek zelf uit te geven. Controlfreaks zoals Martine en ik hadden al die bemoeienis van een uitgeverij volgens mij niet getrokken. ;-) Hihi!

Het moge duidelijk zijn dat je van zo'n nieuw project gigantisch veel leert. Ik somde vijf dingen op die ik leerde van die ik leerde van het schrijven en uitgeven van een boek.

Je kunt het niet alleen. Je hebt een goed team nodig

Laat ik beginnen met het belangrijkste ding! Je kunt het niet alleen. Je hebt een fijn, kundig team nodig dat je bij dingen helpt. Zeker wanneer je een boek voor het eerst schrijft en/of uitgeeft, kom je veel nieuwe dingen tegen. Zo hebben wij in onze geweldige vormgeefster Hanneke en illustrator Silvana het perfecte dreamteam gevonden voor de vormgeving van ons boek.

Silvana maakt prachtige illustraties. Hanneke doet niet alleen de vormgeving van het boek en de cover, maar adviseert ons ook nog eens in de keuze voor de drukker (zo laten we het boek drukken in Polen!), het aanvragen van een ISBN nummer en andere dingen waar je geen idee van hebt als je voor het eerst zelf een boek uitgeeft.

Naast 'Han en Sil' hebben we ook een fotograaf voor de foto's in het boek. Dit keer kozen we voor Sabine, vanwege haar ervaring met het schieten van foto's voor covers. Ze dacht heel goed mee over wat voor foto aanspreekt op de cover, iets waar we zelf niet zo snel oog voor zouden hebben.

Tot slot hebben we iemand die onze teksten nagekeken heeft en hebben we een paar collegabloggers/-vloggers om ons heen die met ons meedenken en/of hun tips delen over een boek schrijven.

In het begin maakten we ons druk over hoe we al deze mensen moesten gaan vinden. Want hoe weet je nou wie goed is en aan wie je iets hebt? Maar dankzij een oproep via Instagram vonden we Silvana en via een kennis die haar vertelde dat ze haar boek bij Hanneke liet opmaken vonden we Hanneke. Zo vind je via via of door gewoon te gokken en te kijken of er een match is onder het genot van een kop koffie/thee, de mensen die perfect voor je zijn. En wat zijn we blij met ze! Zonder al deze mensen zou ons boek nooit zijn geworden dat het nu is.

Hoe je de kostprijs en verkoopprijs bepaalt

Mennnn, dit was een klus! Het heeft lang geduurd voor we de verkoopprijs duidelijk hadden. De kostprijs van een boek bestaat onder andere uit de kosten voor:

  • Drukken (verreweg de grootste kostenpost vaak)
  • Fotografie en/of illustratie
  • Vormgeving
  • Raadpleging van derden (bijvoorbeeld een stuk geschreven door wetenschapper, een juridische disclaimer laten opstellen of een tekstredacteur inhuren)
  • Royalties (in sommige gevallen, zoals illustrators bijvoorbeeld)

Na de berekening van kostprijs voeg je een winstmarge toe en 6% BTW. Dat wordt de verkoopprijs van het boek.

Hoe je een webshop bouwt

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik bezig met het opzetten van de webshop waar '12 MAANDEN ZWANGER' verkocht gaat worden. Ik ben helemaal verdiept in codes, design, vertalingen en koppelingen maken met PostNL. Een compleet andere, technische wereld, maar ik vind het wel leuk eigenlijk!

Assertiever zijn

Ik ben eigenlijk een watje. ;-) Ik zeg het niet snel, als iets me niet bevalt. Maar nu we zelf een boek uitgeven en er zo'n beetje al ons spaargeld in zit, moet het wel een succes wordt en willen we dat alles goed gaat. Dus moeten we ook duidelijk en assertief zijn. Nu er zo'n druk op zit, gaat dit best goed. We houden ons strak aan planningen en begrotingen, onderhandelen over prijzen, zeggen het als we een bepaald aspect in de vormgeving of illustraties niets vinden en doen nooit water bij de wijn. We hebben geleerd dat we eigenlijk best assertief kunnen zijn. Yay!

Begrotingen maken

Ik heb op de middelbare school M&O gehad en tijdens het ene jaar dat ik Management, Economie & Recht studeerde bedrijfseconomie als vak gehad, maar helaas is dat niet blijven hangen. Haha! Begroten moesten we beide helemaal leren. Ik heb zelfs de héle domme fout gemaakt om een kostenpost te vergeten wat resulteerde in een mega fout in de berekening. Oeps, haha! Gelukkig kwamen we er nog op tijd achter. ;-) Een begroting maken heb ik dus wel geleerd. Maar wat ik ook geleerd heb is dat ik 'm voortaan altijd door een paar mensen laat checken. ;-)

Dit is eigenlijk nog maar een greep uit alles wat ik geleerd heb. Tien en ik hebben het al vaker gezegd: het heeft ons nu al zo ontzettend veel gebracht. We zijn trots, dankbaar en alle ervaringen en lessen hebben ons verrijkt als persoon. Nog een paar dagen tot jullie ook mee kunnen genieten van dit alles. We hebben er zo'n zin in! Aaaah!